تحلیل آماری پایان نامه با spss , lisrel

تحلیل آماری پایان نامه با spss , lisrel

مشاوره و تدریس آمار و نرم افزارهای آماری ،انجام پروژه های آماری و آموزش نرم افزارهای spss, stata, minitab توسط دانشجویان ارشد و دکترای آمار -ارتباط فقط از طریق شماره تماس 09368113061
تحلیل آماری پایان نامه با spss , lisrel

تحلیل آماری پایان نامه با spss , lisrel

مشاوره و تدریس آمار و نرم افزارهای آماری ،انجام پروژه های آماری و آموزش نرم افزارهای spss, stata, minitab توسط دانشجویان ارشد و دکترای آمار -ارتباط فقط از طریق شماره تماس 09368113061

آموزش spss جلسه5: ترسیم نمودار در spss

گاهی اوقات نمودارها اطلاعاتی به ما می‎دهند که هیچ یک از آمارهای توصیفی یا تحلیل نمی‎دهند.قبل از انجام هر تحلیل ارتباط بین نمودار ها یا نسبت گونه ها در یک متغیر را با نمودارها بررسی نمایید. مطمئن باشید دید خیلی خوبی در باره تحلیل هایتان بدست خواهید آورد.

  


Line plot



نمودار خطی: گاهی داده ها به جای اینکه کمیت پیوسته باشند مانند وزن، شمارشی هستند مانند تعداد دندانهای خراب، تعداد فرزندان، تعداد حوادث رانندگی در روز، میزان بارندگی سالهای مختلف. اگر تعداد مقادیر متمایز زیاد نباشد برای ساختن توزیع فراوانی به جای انکه ردهها را فواصل منظم در نظر بگیریم هر مقدار به عنوان یک رده به کار میرود.

برای مثال : تعداد فرزندان در هر خانوار را ثبت نموده ایم و نمودار خطی حاصل از آن را ترسیم می نماییم.


Graphs> chart builder > ok


و در بخش نمودارها Line را انتخاب می نماییم. و متغیر مورد نظر را کشیده و به بخش پایین می بریم.




OK کرده و نمودار حاصل بدست میاد. در جدول سمت چپ Statistics گزینه های مختلف را میتوان انتخاب کرد. Count فراوانی را در نمودار ترسیم میکند و Percentage فراوانی نسبی را در نمودار می دهد. بعد از انتخاب گزینه مد نظر در Statistic باید گزینه Apply را کلیک کرد.



برای انجام تغییرات در نمودار در خروجی روی نمودار دو بار کلیک میکنیم برای تغییر زبان روی کلمات کلیلک کرده تا انتخاب شود مجددا کلیک کرده تا تغییرات فعال شود. در مورد رنگ پس زمینه و ضخامت خط ها را تغییر داد.






Apply  کرده سپس صفحه ویرایش را می بندیم. در خروجی اصلی تغییرات اعمال می شود. 

 با انتخاب Bar Chart  نمودار زیر بدست می‎آید.





Scatter plot


از نمودار پراکندگی عموماً برای بررسی تغییرات دو متغییر کمی استفاده میشود. برای مثال تغییرات میزان هزینه برای تبلیغات و میزان فروش را در مقابل هم ترسیم میکنیم.






و خروجی بصورت زیر میباشد.




نمودار نشان می دهد که افزایش هزینه تبلیغات به فروش بیشتر کمک کرده ولی این افزایش تا جایی مفید بوده و بعد از آن تغییر با شیب ملایم همراه بوده. به نظر میرسد افزایش تا نقطه 175 مناسب بوده است.


Histogram


از این نمودار برای نمایش فراوانی در متغیرهای پیوسته استفاده می شود. محور افقی در این نمودارها متغیر مورد نظر و محور عمودی فراوانی نمونهها در هر رده از متغیر پیوسته می‎باشد. برای بررسی نرمال بودن متغیر هم استفاده می‎شود. اگر منحنی به شکل یه زنگوله بود به این معنی است که متغیر مورد نظر نرمال است.

انتخاب متغیر و ترسیم هیستوگرام



 





برای ترسیم منحنی نرمال بر هیستوگرام می‎توان به حالت ویرایش درآورد سپس منحنی نرمال را بر آن ترسیم نمود.





نمودار دایرهای


برای نشان دادن نسبت و میزان داده های کیفی استفاده می‎شود. هر قطاع نشان دهنده یک گونه است.

رای مثال در مثال تعداد فرزندان میخواهیم نسبت خانواده هایی با 0 تا 4 فرزند را بصورت نمودار دایره ای مشاهده نماییم. 








نظرات 18 + ارسال نظر

سلام وقت بخیر، آزمایشی براساس فاکتوریل برمبنای طرح کاملا تصادفی، با دو تکرار انجام داده ام. بدین ترتیب که سه رقم گیاه زراعی را تحت شرایط سرما و شاهد، کشت کرده و در چهار زمان مختلف از آنها نمونه برداری کرده ام. حالا می خواهم پارامتر خاصی را بعد از انالیز کنم. چگونه با اس‌پی‌اس‌اس ورژن ۲۴ داده ها را آنالیز کنم؟ باتشکر

fateme 1398/09/20 ساعت 18:48

سلام.من میخوام محور قائم در نمودار هیستوگرام بجای فراوانی درصد فراوانی باشه.....وقتی اینکارو انجام میدم عنوان محور نمیاد (یعنی percent)چطوری عنوان برای محور قائم قرار بدم؟

میلادریحانی 1398/03/11 ساعت 17:07

سلام هرکاری میکنم نمیتونم تعداد نمودار هارو از ۳ تا بیشتر کنم میشه این کار رو کرد ؟ ممنون میشم جواب بدین خیلی ضروری نیاز دارم

سلام خسته نباشید. تشکر به خاطر معلومات خوبتان. چه طور می شود مقادیر حاصل از تجزیه LSD را در گراف ها نشان داد؟
کدام ستون مربوط به کدام گروه است؟ a
b
یا c؟ تشکر

Zahra 1397/03/24 ساعت 05:45

سلام من میخواستم پروژه طرح انجام بدم به طرح split plot برخوردم ونمیدونم چطوری باید تو spssبه دست بیارم؟متشکرم اگه کمکم کنین .

وحید 1397/03/05 ساعت 17:24

سلام متن ها و اعداد بر روینمدار ستون را چطوری برای جداول طراحی کرد

سلام با دو تا تک کلیک روی عنوان نمودار میتونیدمتن را ادیت کنید

یوسف 1396/06/25 ساعت 13:01

سلام میشه نمودارهای آنالیز که با spss22 انجام شده رو با spss16 باز کرد؟

حامد 1395/12/03 ساعت 12:54 http://H.dz.soury@gmail.com

سلام ،خسته نباشید اگه بخوام در نمودار هیستوگرام تعداد نمودار ها رو کاهش بدم بخاطر زیبایی باید چکار کنم

فکر نمیکنم بشه کاهش داد

کوثر قربانی 1395/10/06 ساعت 13:48

سلام.ببخشید چطور با نرم افزارspssجدول رسم کنم

سلام. در مطالب دیگر مرور کنید توضیح داده ام.

منصوره 1395/05/16 ساعت 02:09

سلام ببخشیدمن برای پروژه شبیه سازی بایدازکارخونه یک سری داده جمع اوری کنم وتوزیع هاوپارامترهاشون رودربیارم ایانرم افزارspssنوع توزیع وعددپارامترروبه مامیده یابایددستی حساب کرد؟من اصلابااین نرم افزارکارنکردم.اگربخوام کسی یامرکزی برام انجام بدن جایی رومیشناسید؟

نرم افزار spss چند توزیع محدود را بررسی میکند. البته از ماهیت داده ها شای بتوان توزیعش را حدس زد و با نرم افزار پارامتر هایش را محاسبه کرد. لطفا با توضیحات کامل برای ما ایمیل بزنید
ایمیل در صفحه اول ذکر شده

کیارش 1395/03/29 ساعت 01:08

سلام.ببخشید من میخوام نمودار xبار و Rبار بکشم واسه پروژه م.هیچی از spss نمیدونم.چیکار باید کنم.ممنون میشم راهنمایی کنید

ghiasi 1395/02/18 ساعت 08:38

با عرض سلام
اگر بخواهیم بدانیم میزان شیوع یک بیماری که در مطالعات مختلف میزان های متفاوتی بدست امده، در طول زمانی چه تغییری کرده از چه ازمونی باید استفاده کرد.
به عنوان مثال شیوع دیابت در مطالعات انجام شده از سال 76 تا کنون متفاوت اعلام شده می خواهیم بدانیم در طول این سال ها در کل شیوع دیابت افزایش یافته یا کاهش داشته یا بدون تغییر مانده؟ از چه ازمونی باید استفاده کرد؟
با تشکر

سوال شما خیلی تخصصی هست باید در مقالات مشابه جستجو کنید شاید یک مدل رگرسیون فیت کردن بد نباشد. اگر ضریب رگرسیونی صفر نشد یعنی در زمان تغییر کرده

د.ک 1395/01/07 ساعت 12:46

با سلام
بعد از انجام آزمون بقا و ترسیم نمودار کاپلان مایر ، فقط 2 خط افقی و عمودی مشاهده میشه. درحالیکه باید بصورت 2 نمودار با شیب رو به پایین رسم بشه.
ورژن 20-21و22 رو تست کردم هیچکدوم کار نکرد.
ممنون میشم بفرمایین مشکل از کجاست.
ویندوزم 8 هست.

افشین 1394/11/05 ساعت 06:49

سلام
من یک فرض دارم که باید ارتباط متغیر مداخله گر را با رابطه اصلی از طریق همبستگی پیرسون تست کنم
ممکنه راهنماییم کنید

سلام
از مسیر analyze و correlation باید پیرسون را انتخاب نمایید

خانم قاسمی 1394/10/17 ساعت 17:02

سلام و عرض ادب
یک پرسشنامه ای ساختم قصد دارم نمراتش را بر اساس نمره tو Zنجار کنم. یعنی استاندارد کنم.
نمی دونم چطور انجام میشه .میتونید راهنماییم کنید؟

سلام
با استفاده از compute variable یک متغیر جدید تعریف کنید. که این متغیر جدید برابر متغیر قبلی منهای میانگین تقسیم بر انحراف معیار

فاطمه صمدی 1394/09/30 ساعت 11:44

با سلام .
دانشجوی رشته برنامه ریزی روستایی هستم . عنوان پایان نامه ام ارزیابی عملکرد تعاونی های تولید کشاورزی در توسعه اقتصاد روستایی است . پرسشنامه ای در طیف لیکرت طراحی کردم که 30 گویه یا عبارت بیشتر نداره و همه شون شامل گزینه های کاملا موافق ، موافق ، تاحدودی موافق ، مخالف ، کاملا مخالف می شوند .
همه این گزینه ها به ترتیب از 5 تا 1 رتبه بندی و وارد نرم افزار spss شد اما مشکل من گرفتن آزمون مرتبط با داده هام است .
لازم به ذکر که من طبق فرمول کوکران 211 نمونه داشتم که چون به روش اقناعی کار کردم بعد از 60 پرسشنامه دیگه ادامه ندادم . جامعه آماری من اعضای تعاونی ها هستن .
اگر امکانش هست لطف کنید و به من جواب بدین واقعا به کمک احتیاج دارم ... ممنون میشم اگه به من ایمیل بزنید . یا حق

سلام
لطفا یا تماس بگیرید یا ایمیل بزنید.

با سلام !
ممنون از شما .
2کلاس گروه آزمایش و2کلاس گروه کنترل دارم .پیش آزمون و پس آزمون انجام دادم . هر کلاس در سه حیطه ی دانش - فهمیدن و کاربرد مورد ارزیابی قرار می گیرند . نمرات به دست آمده ، برای وارد کردن و گرفتن خروجی های spss نیاز به راهنمایی شما استاد گرامی دارم . ممنون میشم راهنمایی کنید .
با تشکر !

با سلام
متغیرهایی که در نرم افزار تعریف میکنید
متغیر کلاس (ازمایش و کنترل) متغیر پاسخ(متغیرهای پاسخ) که به نظر میرسد شما در اینجا سه متغیر پاسخ دارید (دانش فهمیدن کاربرد) این سه متغیر یک بار پیش ازمون و یک بار پس ازمون تعریف می شوند یعنی 6 متغیر. به علاوه متغیر کلاس شما باید 7 متغیر تعریف کنید. البته توضیح شما خیلی کامل نیست. این متغیرها چگونه اندازه گیری می شوند؟ اسمی رتبه ای یا کمی هستند؟ احتمالا باید از repetaed anova استفاده کنید

مسعود 1394/01/14 ساعت 00:08

با سلامو وخسته نباشید
ی سوال داشتم خواستم ببینم چطور میشه اختلاف معنی دار رو با حروف انگلیسی روی نمودار نشون داد؟
ممنون میشم
موسوی

با سلام
معنی دار بودن اختلاف را تنها با آزمون فرض می توان مشخص کرد
و با نمودار نمی توان ازمون انجام داد تنها یک پاسخ شهودی به ما می دهد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد