تحلیل آماری پایان نامه با spss , lisrel

تحلیل آماری پایان نامه با spss , lisrel

مشاوره و تدریس آمار و نرم افزارهای آماری ،انجام پروژه های آماری و آموزش نرم افزارهای spss, stata, minitab توسط دانشجویان ارشد و دکترای آمار -ارتباط فقط از طریق شماره تماس 09368113061
تحلیل آماری پایان نامه با spss , lisrel

تحلیل آماری پایان نامه با spss , lisrel

مشاوره و تدریس آمار و نرم افزارهای آماری ،انجام پروژه های آماری و آموزش نرم افزارهای spss, stata, minitab توسط دانشجویان ارشد و دکترای آمار -ارتباط فقط از طریق شماره تماس 09368113061

آموزش spss جلسه1: ورود داده ها در spss

تصمیم داریم نرم افزارspss21  را در 21 روز آموزش دهیم در روز اول محیط نرم افزار و نحوه تعریف متغیرها و ورد داده ها را آموزش می دهیم.

 

 


بعد از نصب نرم افزار و باز کردن آن وارد این صفحه می شویم..





دو تب در پایین صفحه وجود دارند Data view و Variable View که صفحه ای فعال است به رنگ زرد نشان داده می‎شود.


در بخش منو بالا گزینه های زیر دیده می شود.


File------باز کردن مجموعه داده جدید یا از قبل ذخیره شده

Edite ------ انجام اعمال ویرایشی بر روی داده ها

Data -----   انجام اعمالی مانند مرتب سازی داده ها یا جداسازی وزن دهی و . که در جلسات بعدی مفصلا توضیح خواهم داد.

Transform ----- انجام تبدیلاتی بر روی متغیر های تعریف شده

Analysis ----   انجام آمارهای توصیفی و تحلیلی بر روی داده ها

Graphs ------ ترسیم انواع نمودار

نحوه ورود داده ها:


ابتدا به صفحه تعریف متغیر می رویم. Variable view


  :Nameستون اول نام متغیر را مشخص می کند. در نام متغیر از فاصله خودداری کنید و کاراکترهای #و$   را ابتدای نام نیاورید. نام تکراری نیز انتخاب نکتید.


Type: نوع متغیر( اگر متغیر عددی است یا به صورت عددی کد گذاری شده Numeric و اگر به صورت غیر عددی است String را انتخاب می کنیم) برای مثال اگر متغیر شما نام بیماری افراد هست و به گونه ای است که نمیتوان کد بندی کرد و باید حتما به صورت کاراکتری نمایش داد از string استفاده نمایید.


With: تعداد کاراکتر هایی که متغیر میگیرد. به صورت پیش فرض عدد 8 است. اگر متغیر شما چه بصورت عددی و چه کاراکتری تعداد حروفش از 8 بیشتر است می توانید تغییرش دهید.


Decimal: تعداد اعداد اعشاری موجود در عدد که بصورت پیش فرض اعداد را با دو رقم اعشار نمایش می دهد.


Lable: اصولا نام متغیرها بصورت خلاصه نوشته می شود در این بخش توضیحات خود را برای متغیر مورد نظر می توانید بیاورید. در نمودارها و خروجی ها برای هر متغیر lable آن نوشته می شود.


Value: کد بندی متغیرها در این بخش انجام می شود. متغیرهای اسمی و رتبه ای مانند جنسیت و تحصیلات و ... به صورت کد بندی وارد نرم افزار می شوند. برای مثال زن =1 و مرد =0  یا زیر دیپلم=0و دیپلم =1 و لیسانس=2و ارشد=3 و دکترا=4. نحوه کد بندی به این صورت می باشد. در بخش value مقدار عددی و در بخش lable  عنوان نوشته شود. با زدن گزینه Add به جمع لیبل ها اضافه می شود.





 


Missing : گاهی به نرم افزار دستور می دهیم با بعضی از اعداد به عنوان داده گمشده برخورد کند و نادیده بگیرد آنها را.


 برای مثال در زیر عدد 9 و 99و 999 را گمشده در نظر میگیریم. در غیر اینصورت با این بخش کاری نداریم و تغییر نمیدهیم.





Columns: فضایی که هر متغیر نیاز دارد را نشان می دهد.


Measure: در این بخش حتما باید نوع متغیر را از نظر کمی اسمی و رتبه ای بودن مشخص کرد. Scale برای متغیرهای فاصله ای و نسبتی استفاده می شود. مانند قد، وزن، نمره حاصل از پرسشنامه یا امتحان و ...


Ordinal برای داده های رتبه ای استفاده می شود. اینها بصورت عددی نیستند و حتما باید کد بندی شوند. مانند تحصیلات، رتبه های شغلی (به شرط آنکه نسبت به هم رابطه ی بلاتر یا پایین تر از نظر شغلی داشته باشند)، شدت بیماری و ...




 

Nominal: متغیرهایی که عددی نیستند و باید کد بندی شوند مانند رتبه ای برتری هم به هم ندارند. رنگ، نژاد، ملیت، نوع


بیماری(اگر از نظر شدت و وخامت بالاتر یا پایین تر نباشند).



بعد از اینکه متغیر ها تعریف شد به تب مربوط به ورود داده ها (Data view) رفته و داده ها را وارد میکنیم.


 

نظرات 59 + ارسال نظر
ذکری 1400/09/09 ساعت 22:47

سلام وقت بخیر من از هر داده ام 7 تا تکرار دارم چه طور در spss چیدمان کنم و میانگین بگیرم

محمود هاشمی 1400/04/09 ساعت 11:47

با سلام و خسته نباشید.

بنده جهت وارد کردن اطلاعات خود در نرم افزار spss نیاز به راهنمایی دارم. هزینه راهنمایی را هم پرداخت می کنم. لطفا بفرمائید چگونه با شما تماس بگیرم. شماره تماس بنده 09359692916

شماره تماس در وبلاگ گذاشته شده

عاطفه 1399/05/13 ساعت 23:41

سلام. من به غیر از سوالات پرسشنامم به عنوان متغیر دو تا متغیر کنترلی دیگه هم دارم ک غیره پرسشنامه ای هستن یعنی به صورت درصدی محاسبه شده اند مشکلم اینه ک اون دو تا متغیر را چطوری در یک اکسل کناره سوالات پرسشنامه وارد کنم و وارد نرم افزار در صورتی ک اون دو متغیر مربوط به شرکتها هستن ولی سوالات پرسشنامه حجم نمونه اش افرادند؟؟؟ممنون اگر پاسخ بدید

حسین 1399/04/10 ساعت 14:41

برای بررسی پایایی باید اطلاعات چگونه وارد شوند وقتی یک نفر یک پرسشنامه را دو بار پر کرده؟

لیلا 1399/02/08 ساعت 16:16

باسلام واحترام
موضوع پایان نامه ام اثربخشی بازی درمانی برپرخاشگری وافزایش مهارت اجتماعی میباشد
گروه کنترل وآزمایش دارم .طبق پیام های قبل درراهنمایی دوستی گفته اید که دربرابرهرسوال یک متغییر پیش وپس آزمون تعریف کنیم
ببخشید امکان دارد بیشتر توضیح دهید ؟ من متوجه نشدم داده هایم راباید به چه صورت وارد کنم؟ ممنونتان میشوم

سنا 1398/11/19 ساعت 11:22

سلام من اطلاعات رو به همین ترتیب ک گفتید وارد گردم ولی الان نمیدونم چطوری در قسمت Dataمتغیرهارو تعریف کنم لطفا راهنماییم کنید، ممنون

Zahra 1398/10/11 ساعت 14:14

سلام خسته نباشید. من میخواستم سوالات یک آزمون تستی رو وارد spss کنم. متغیرمون اسمی هست؟ و اینکه گزینه‌ها رو به چه صورت وارد کنم و ارزش‌گذاری چگونه هست؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدید

جواد 1398/10/05 ساعت 09:27

ببخشید چرا من داده ها وارد میکنم بجای کد اون ارزش گذاری مثلا مخالفم ثبت میشه

امینی 1398/08/01 ساعت 22:52

سلام چرت من میخوام اطلاعات وارد data view کنم عدد وارد نمیشه همش علامت سوال میاد؟ متغیر تعریف کردم

سارا 1398/07/28 ساعت 10:59

سلام
میخوام عدد۱تا۱۰۰قسمت دیتاواردکنم،از چ دستوری استفاده کنم ک نیازنباشه تمام اعداد رو خودم وارد کنم؟؟
ممنون

Mahsa 1398/07/14 ساعت 09:59

سلام وقتتون بخیر
برای متغیر نمره موقع وارد کردن میخوام عددی مثل ۱۸/۵رو وارد کنم اما وارد نمیشه .باید چیکار کنم؟؟

باید به جای ممیز نقطه بگذارید در اعداد انگلیسی

mahsa 1398/03/16 ساعت 23:34

سلام ببخشید من 100 تاپرسشنامه دارم. الان به34 امین پرسشنامه رسدم که وارد کنم. سیو نمیکنه ارور میده. میشهمنو راهنمایی کنین

بهتره ورود اطلاعات را در اکسل انجام بدین یا اینکه از نسخه های معتبر spss استفاده کنید

زهرا 1397/09/28 ساعت 08:26

سلام،با تشکر از اموزش مفیدتون.من می خوام پایایی رو به روش هم ارز بسنجم .۲ سوال دارم که یکبار عین ۲۰سوال ،بار دیگر جای سوالات عوض شده و تکمیل شده.می خوام بپرسم باید ۴۰ تا متغیر تعریف کنم؟در قسمت لیبل می خوام سوال رو بذارم،قبول نمی کنه،راهی داره؟

سارا 1397/05/17 ساعت 15:52

سلام وقت بخیر
عذرخواهی میکنم مزاحمت ایجاد کردم جناب...
پایان نامه با عنوان مقایسه درمان تعهد و پذیرش ‌و درمان فیزیوتراپی بر کیفیت زندگی فاجعه سازی درد و پریشانی روانی دارم
باید تحلیل واریانس چند متغیره با آزمون لون و ام باکس انجام بدم روشون
سه گروه داریم که به این شکل هستن...
۲۳ نفر‌ تعهدو پذیرش
۲۰ نفر فیزیوتراپی
۲۰ نفر کنترل
ببخشید پرسشنامه هست و برای وارد کردنش باید هر کدوم از متغیر ها رو هم per هم pos رو وارد کنم؟
و روش تحقیق پیش آزمون و پس آزمون هستش

سلام واقعا پاسخگویی به سوالات زمان بر هست. میتونم مشاوره بدهم و راهنمایی کنم با دریافت حق مشاوره

الهام 1397/04/26 ساعت 20:56

سلام. خیلی خیلی ممنون از وبلاگ مفیدتون.
خیلی ممنون می شوم اگر سوال من را هم جواب بدهید.
من سه دسته مقادیر دارم برای 38 نفر. هر دسته دوباره جزئی تر شده به داشتن 18*2 مقدار. به طور کل هر سه دسته که هر کدام *218 مقدار داره میشه 108مقدار. آیا من باید 108متغیر تعریف کنم؟
چون تا الان کاری که من کرده ام این بوده که مقادیر هر یک از 18 دسته را با هم جمع کرده ام و یک عدد برای هرنفر وارد یک ستون کرده ام. اشتباه کرده ام؟

محمد 1397/03/03 ساعت 23:03

سلام
ممنون از آموزش خوبتون
چطور میشه نرم افزار رو با اینترنت به روز کرد ؟؟؟

سلام یک نسخه جدید دانلود و نصب کنیدقبلی را uninstal کنید

naghme 1397/02/16 ساعت 14:54

با سلام ممنون از توضیحات خوبتون.
اگر پرسشنامه ای چند بعد داشته باشد چگونه آنها را وارد spssکنیم؟

هر سوال یک متغیر است و حاصل جمع یا میانگین انها یک بعد را تشکیل می دهد

نجمه 1397/02/14 ساعت 17:57

باسلام من برای اولین بار میخواهم از نرم افزار استفاده کنم پرسشنامه از روش لیکرت و21 سوال و سه مولفه موضوع بررسی تاثیر تعلق خاطر کاری رهبری تحول افرین وساختارسازمانی بر رفتار شهروندی که سه تاهفت سوالیه حالا جدول اکسل باز کردم درپنج حوزه اداری مالی درمان معاونت آموزشی وپژوهشی میخام انالیز بشه روش وارد کردن ب چ نحویه؟

شیما 1396/11/27 ساعت 20:49

سلام وقتتون بخیر باشه. من اطلاعات رو در قسمت variable view که وارد می کنم فقط می تونم برای 138 تا از متغییرهای پرسشنامه هام اطلاعات وارد کنم. یعنی فقط تا ردیف 138. از وزژن 16 هم استفاده کردم و برنامه رو هم دوباره نصب کردم و باز هم همین مشکل رو داشتم. مشکل از کجاست مگه تعداد متغییرها و داده ها نامحدود نیست؟
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

امیر 1396/10/01 ساعت 12:29

با سلام
من یه پژوهشی دارم در ارتباط با خونه های معماری.
میخوام ابعاد فضاهارو با تناسبات طلایی و گزوپیمون ، مقایسه انجام بشه ، تا متوجه بشم ایا از این تناسبات استفاده شده یا خیر.
حالا نمیدونم چطوری انجام بدم!!
ممنون میشم راهنمایی کنین.

ا ج 1396/09/21 ساعت 22:30

سلام خسته نباشید من میخام پایایی ی پرسشنامه ۱۳ سوالی را در آزمون مجدد بررسی کنم چجوری باید داده ها رو وارد کنم میتونم ۲۶ متغیر داشته باشم با ۲۶ سوال

محمدی 1396/08/20 ساعت 11:12

با سلام
من 60تا پرسشنامه دارم که 30 تای اون برای گروه گواه و 30تاش گروه آزمایش هست و پرسشنامه ای که استفاده کرده ام سلامت روان می باشد که 28 تا سوال داره و هر 7 سوال یه گویه را می سنجد یعنی چهار تا مقیاس داره و تحلیل آماریم کواریانس هست لطفا راهنماییم کنید که چطور داده ها را وارد spssکنم. با تشکر

رها 1396/07/21 ساعت 17:52

با سلام . ممنون از اموزش هاتون
بنده یه کار اماری ساده دارم که میخوام خودم انجام بدم. واقعیتش نمیدونم چطور داده ها رو وارد کنم
جامعه اماریم دوتا نمونه بیست تایی هست از بادام با پوست و بی پوست. و یک ماده ای رو در این بادام ها اندازه کیری کردم.
پس من چهل تا داده عددی دارم . اول میخوام بسنجم کمترین مقدار . بیشترین مقدار . و میانگین و انحراف معیارو . و بعدا بسنجم آیا پوست دار بودن و بی پوست بودن روی این اعداد تاثیر گذاشته یا نه یعنی ارتباط معنی دار وجود داره . نمیدونم در قسمت تعریف داده ها چطور وارد کنم . میشه راهنمایی کنید منو

کمال 1396/06/22 ساعت 17:39

سلام وقتتون بخیر
متشکر از بحث مفیدتون
من یک سوال مهمی دارم
من پرسشنامه دارم که یه سری از سوال ها چند گزینه ایه و طرف میتونه بیشتر از یک جواب یا پاسخ بدهد
اینارو چجوری میتونم وارد قسمت value کنم ؟؟؟
ممنون

سلام اینها نحوه ورودشان فرق دارد. از multi response استفاده کنید.

مریم 1396/06/18 ساعت 15:33

سلام وقتتون بخیر.من واسه پایان نامم دارم تاثیر یک رویکرد درمانی روانشناسی بر دوتا متغیر می سنجم.هر کدوم از این متغیرام خودشون 4 و5 تا خرده مقیاس دارن(یعنی علاوه بر نمره کلی که هر پرسشنامه بهم میده برا هرخرده مقیاس که شامل چند تا از سوالات هست یه نمره جدا میده نمره کل از مجموع خرده مقیاسها بدست میاد).میخوام مبدونم داده هارو باید چطور تعریف کنم؟ توی هر کدوم از ستون تعریف متغیرها چطور بزنم.در ضمن پیش ازمون پس ازمون دارم با دوگروه ازمایش وکنترل.(تحلیل کوواریانس چند متغیره.).یه پرسشنامه 32 سوالی هست یکیم 40 سوال داره.

zk 1396/06/16 ساعت 12:19

سلام.چطوری میتونیم اطلاعات دو سوال رو در spss وارد کنیم به طوریکه بعد از پاسخ مثبت به سوال اول می توان سوال دوم را نیز ثبت کرد.به عنوان مثال: سوال1) آیا تبلیغات ما را تاکنون مشاهده نموده اید؟ بله خیر سوال2) در صورت مثبت بودن پاسخ از کدام منبع؟ تلویزیون بیلبورد شبکه های اجتماعی وب سایت سایر. ممنون میشم راهنمایی کنید چطور میتونم اطلاعات مربوط به سیصد پرسشنامه از این سوال را ثبت کنم؟

خیر به اینصورت نمیتوان دیتا شرطی کرد. به صورت معمولی دیتا وارد کنید.

محمدرضا 1396/06/07 ساعت 14:55

سلام.من دویست تا پرسشنامه دارم با سی و دوتا سوال پنج گزینه ای.این رو چه جوری وارد spss کنم ...ممنون

محمدرضا 1396/06/06 ساعت 17:57

سلام. من دارم مقاله مینویسم دویست تا پرسشنامه با سی و دوتا سوال پنج گزینه ای دارم چه جوری باید وارد کنم ممنون.

سی و دو تا متغیر تعریف کنید که در هر کدام در بخش value پنج گزینه مقدار داده شده

مرتضی 1396/05/27 ساعت 16:15

با سلام
بعد از اینکه از قسمت transform/compute variable متغیری که حاصل تقسیم دو ستون مجزا هست را تعریف میکنیم، در ستون جدید، تعداد ارقام اعشار هر عدد، 2 تا هست ولی بعد از دابل کلیک کردن روی هر عدد، تعداد ارقام اعشار واقعی نشان داده می شود که بیش از 5-8 رقم هست
روشی وجود دارد که بتوان این تعداد ارقام را به دو رقم اعشار کاهش داد؟
با تشکر از مطالب مفیدتون

بله در variable view بخش مربوط به decimal را به دو کاهش دهید.

پریسا 1396/05/21 ساعت 20:33

سلام
من پرسشنامه وو و کیم رو دارم که میخواستم داده ها رو وارد spss کنم،ولی در قسمت label برخی کلمات مانند دسترسی،پیشگام،... رو قبول نمیکنه

انگلیسی بنویسید از علائم مانند خط فاصله استفاده نکنید

مریم اسدی 1396/05/06 ساعت 12:13

سلام
من میخوام داده هارو وارد کنم دوتاپرسشنامه 25 سوالی دارم و پیش ازمون و پس ازمون دارم
کجا باید پیش ازمون و پس ازمون مشخص کنم ؟ جدا تعریف کنم یا جلوی هرسوال پیش بنویسم و پس ؟ باتشکر

۵۰ تا متغیر باید تعریف کنید برای هر سوال یکبار قبل و یک بار هم بعد ازمون متغیر تعریف کنید دز نام گذاری قبل و بعد و مشخص کنید

ابراهیم 1396/05/05 ساعت 12:58

با سلام
موضوع پایان نامه من رابطه دینداری و تفکر انتقادی است.می خواستم بدونم ابعاد دینداری(مناسکی،تجربی و...)رو چه جوری باید تو spss وارد کرد؟

دینداری را چگونه میسنجید اگر با چند سوال دینداری تعیین می شود برای هر سوال یک متغیر تعریف کنید.

fa 1396/03/24 ساعت 12:56

سلام میشه بفرمایید وقتی چندتا پرسشنامه داریم چه جوری داده ها رو وارد spss می کنیم؟ پشت سرهم یا قاعده خاصی داره؟

سلام. اصولا سوالا به ترتیب اسم گذاری و وارد میشوند.

mohammad 1396/02/13 ساعت 15:18

با سلام
من نه میخوام مقاله بنویسم ن پایان نامه!
فقط میخوام محض اطمینان تمرینایی ک توی تحلیل آماری حل میکنم برای صحت درستیشون وارد spss بکنم.
مشکل من دقیقا وارد کردن داده ها هست.مثلا داده هایی که به صورت یک ماتریس هستند دقیقا چجوری باید وارد بشن. منظورم تحلیل واریانس دو عامل با تکرار هست. اگر به صورت یه مثال دستی اموزششی چیزی هست من رو در جریان بذارین. خدا وکیلی کلافه شدم.
این موردی ک گفتم، یک سمت ماتریس 5 نمونه شرکت هست و یک سمت دیگه ماتریس هم 4 واحد اون شرکت و تکرار ما هم 3 هست. میخوایم نمرات رضایت شغلیشونو بسنجیم که عدد عای مختلفی هستن..
اگر به هر نحوی امکان داره ب من کمک کنید. خیلی ممنونم.
در زمینه موارد دیگه هم اگه اموزشی دارید دریغ نکنین.. امیدوارم ب زودی خبری از شما به ما برسد
با سپاس

دو عامل با تکرار. یه متغیر عامل هست که باید وارد بشه اسمی هست این متغیر یک متغیر عم تکرار این هم اسمی هست و متغیر اصلی هم متغیر پاسخ که می تواند کمی کیفی یا اسمی باشد.
موفق باشید

hadi 1396/01/22 ساعت 04:07

با سلام خدمت شما عزیزان.
احتراما به عرض میرسانم که پرسشنامه من اولویت بندی عوامل هست که در پنج بخش بد تا عالی امتیاز بندی شده...و میخوام آلفای کرونباخ بگیرم برای پایایی....برای ورود اطلاعات باید چطور عمل کنم؟؟؟

سلام هر سوال یک متغیر است. با کد های ۱ تا ۵. سوالات مثبت بد را کد ۱ و عالی را کد۵ بدهید.سوالات منفی را بد کد ۵ و عالی کد ۱ بدهید.

حمید 1395/12/25 ساعت 21:13

سلام. میشه نحوه وارد کردن دادهای تحقیق ازمایشی رو توضح بدین

سلام سوالتون خیلی کلی هست. داده های تحقیق ازمایشی هم شامل همین متغیرهاست یا کمی است یا ترتیبی یا اسمی چیزی خارج از اینها نیستند. متغیرهای شما چی هستن؟

elahe 1395/11/19 ساعت 14:38

سلام
من روی مقاله ای کار میکنم با هدف بررسی نقش فضای سبز درکاهش اضطراب وتسریع بهبودی بیماران بیمارستان که یه متغیر جنسیت و یک متغیر شغل(بیمار،پزشک،پرستار)وهمینطور یک پرسشنامه که۲۳تا سوال داره من چطور میتونم این سوالارو نسبت به متغیرهام بسنجم از چه روشی باید استفاده کنم؟چه آزمونی؟واقعا ممنون میشم اگه کمکم کنید

اینجوری نمی توانم پاسخ بدهم باید طرح مطالعه را بدانم.

محمدرضا 1395/11/13 ساعت 13:22

سلام.در پرسشنامه ام میخوام تفاوت بین وضع موجود ووضع مطلوب رو روی نمونه ام بسنجم.پرسشنامه ام 5تابعدداره با 29تا سوال.یعنی واسه هربعد چندتا گویه مطرح شده.حالابایدچطوری داده ها رو واردکنم؟
هرستون را یه گویه درنظر گرفتم و داده ها رو وارد کردم ولی مثلا کولموگروف را بجای هر متغیر برای هر گویه محاسبه میکنه


پاسخ:
سلام بله درست وارد کردید. اگر میخواهید کلموگروف برای هر بعد حساب کنید باید یک متغیر جدید تعریف کنید که از جمع چند گویه مربوطه بدست امده. از compute variable استفاده کنید

این سوال یکی از کاربران و پاسخ شما بوده است آیا برای تفاوت وضع موجود و مطلوب نباید از ازمون ف زوجی استفاده کرد. و در ضمن داده های وضع مطلوب و موجود چگونه بدست می آیند و وارد باید کرد؟

کلموگروف برای بررسی نرمال بودن است که قبل از تمام ازمونها انجام می شود. در مرحله بعد برای مقایسه وضع موجود و مطلوب باید از ازمون t-one sample استفاده کنید نمره وضعیت مطلوب را در بخش value وارد کنید.

ava 1395/10/26 ساعت 12:04

لطفا نحوه کامپیوت کردن سوالات به یک مقیاس را در SPSS به صورت تصویری نشان دهید
با تشکر

چشم

مینا 1395/08/20 ساعت 16:35

با سلام
سوال من اولویت بندی هست زمان ورود به spss چگونه میتونم این سوال رو وارد کنم؟

AREZOO 1395/07/16 ساعت 20:38

ببخشید طرح من فاکتوریل هست با 4سطح توفوردی و 3 سطح BAP هرکدام با 5 تکرار
چطور باید داده ها رو وارد کنم؟

بهاره شعبانی 1395/05/17 ساعت 10:18

با عرض سلام و احترام
من مقایسه 3متغیر در 2 گروه با جنسیت دختر و پسر دارم که هر گروه به سه دسته سال اولی ،سال دومی و سال سومی تقسیم می شوند نحوه ورود داده ها به spss چگونه است؟ممنون از راهنماییتون

متغیر جنسیت اسمی و سال تحصیلی رتبه ای و متغیر گروه نیز اسمی می باشد.

صبرا 1395/05/15 ساعت 09:45

من یه تعداد برسشنامه دارم.بعضی سوالا ب صورت کمی وبعضی سوالاب صورت کیفی اند سوالا کیفی رو ب صورت سوال اول سوال دوم وهمیمطور ادامه دادم میخواستم بدونم درست وارد کردم.ومنظور از گویه وچندبعدی چیه من اینهارا لحاظ نکردم.ممنون.اگه میشه زودتر جواب بدین

مهم بخش تعریف متغیرهاست هر اسمی و با هر ترتیبی میتونید بزارید. در قسمتvalue اگر لازم است درست تعریف کنید. بعضی پرسشنامه ها چند بعد را همزمان اندازه میگیرند مثلا اضطراب و افسردگی را و برای هر بعد چند سوال تعریف میکنند که گویه نامیده میشه مثلا ۵ سوال برای سنجش افسردگی و ۷ سوال برای سنجش اضطراب

الهام 1395/04/06 ساعت 14:43

سلام،
میخواستم بدونم برای وارد کردن داده های وزن دار چی کار باید کرد؟؟؟؟
توضیح:به پرسش شوندگان گفتیم به هر سوال یه وزنی بدن بعد نمره وضعیت اون عامل رو مشخص کنند.
ممنون از همکاریتون

سلام
به این شرایط وزنی نمیگیم. بیشتر توضیح بدین از پرسشنامه و هدفش و چیزی که میخواید تا راهنمایی کنم

باسلام شما با اموس هم آشنا هستید؟
اینجا تنها جاییه که جواب آدم رو درست و حسابی میده

بله ولی جز در رابطه با مطالب اموزشی فرصت پاسخگویی به دیگر مطالب نیست

ممنونم از پاسختون. خیلی وقته لنگ این موضوعم. هیچکس جواب نمیداد.واقعا ممنون

سلام.در پرسشنامه ام میخوام تفاوت بین وضع موجود ووضع مطلوب رو روی نمونه ام بسنجم.پرسشنامه ام 5تابعدداره با 29تا سوال.یعنی واسه هربعد چندتا گویه مطرح شده.حالابایدچطوری داده ها رو واردکنم؟
هرستون را یه گویه درنظر گرفتم و داده ها رو وارد کردم ولی مثلا کولموگروف را بجای هر متغیر برای هر گویه محاسبه میکنه

سلام بله درست وارد کردید. اگر میخواهید کلموگروف برای هر بعد حساب کنید باید یک متغیر جدید تعریف کنید که از جمع چند گویه مربوطه بدست امده. از compute variable استفاده کنید

فرشته 1395/03/06 ساعت 15:42

سلام, با سپاس فراوان از مطالب بسیار مفیدتون.
من رشته ی اموزش زبان هستم و برای پایان نامم کار اموزشی دارم. اول pretest گرفتم , بعد اموزش دادم و در اخر posttest. میخوام تاثیر اموزش رو بسنجم. برای تحلیل داده هام فقط باید از t test استفاده کنم؟
ممنون

سلام
اگر متغیر اندازه گیری شده کمی است بله تی وابسته استفاده کنید. البته اگر حجم نمونه بالا تر از ۳۰ است یا اختلاف قبل و بعد نرمال است. Paired t test

بیتا 1395/03/02 ساعت 22:01

سلام.
من پایان نامم درمورد نمونه ی باکتری در بیمار هستش.در اکثرافراد یک نوع باکتری هستش ولی تو بعضیا دونوع،این دو نوع رو من چجوری باید وارد کنم
خییلی ممنون میشم اگه سریع جواب بدین
متشکرم

سلام
نحوه ورود اطلاعات بستگی به انالیزهای شما دارد. باید بدونم هدف چیست

حمید 1394/11/26 ساعت 12:19

با سلام.
بنده هنگام گرفتن میانگین مشکل اعداد اعشار رو دارم
یعنی اعداد رو به صورت صحیح می نویسه و اعشارشون رو نشون نمیده.تنظیماتش هم روی دو عدد اعشار هست.چه کار باید بکنم؟مشکل از کجاست؟:

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد